Wainuiomata

23 februari 2019 - Lower Hutt, Nieuw-Zeeland

Remy en ik lopen vandaag op ons gemak te struinen door Wellington. We zoeken onze host Cilia op bij haar werk en gaan met haar naar het “eat district” voor een lunch.

Na de lunch gaan Remy en ik terug naar Te Papa Tongarewa Museum of New Zealand. Momenteel exposeren zij daar “Terracotta Warriors - Gardians of Immortality”. Een indrukwekkende expositie. Maar we leren hier ook veel over de geschiedenis en het ontstaan van Nieuw Zeeland. We bezichtigen de expositie “Gallipoli - the scale of our war”. En we leren over de cultuur van de Maori.

Vervolgens bezichtigen we de stad Wellington met gezellige straten, zoals Cuba Street. We gaan zitten bij een gezellig eet-tentje.

Aan het begin van de avond gaan we naar een Musical Performance. Een samenwerking tussen een Maori en een Chinees laat ons kennismaken met traditionele instrumenten. Met hun geluiden willen ze laten voelen dat het niet uit maakt waar je vandaan komt, maar dat voor ieder levend wezen op aarde hetzelfde geldt; wij zijn ontstaan uit de aarde, heb respect voor de natuur en alles wat daarbij hoort. Whakapapa, het fundamentele basisprincipe binnen de Maori cultuur.

We gaan met de trein en bus terug naar Lower Hutt. De rit in de trein is prachtig, het landschap veranderd per minuut en terwijl de zon ondergaat zien we de lucht veranderen van blauw, naar roze, naar paars.

Dan komen we aan in Waterloo, waar we het laatste stuk met de bus moeten. Dat gaat iets minder soepel. We moeten uiteindelijk meer dan 1,5 uur wachten omdat de bussen blijkbaar af en toe gecancelled worden. Ook dát kan in Nieuw Zeeland. We ontmoeten wel behulpzame locals en maken een praatje terwijl we wachten.

Wanneer we in Lower Hutt aankomen gaan we vrijwel direct slapen. Ik ben moe van alle indrukken op een dag.

Onvoorstelbaar wat we allemaal zien in Nieuw Zeeland. Iedere dag is anders en wanneer ik denk dat ik niet nóg meer verrast kan worden, gebeurt dat toch. Remy en ik hebben nu het Northern Island van het noorden naar het uiterste zuiden door gereist, met af en toe een uitschieter van links naar rechts om bijzondere plekken te bezoeken. Morgen gaan we weer terug “naar boven”, langzaam richting Auckland. Onderweg willen we stoppen voor wat mooie pareltjes welke te vinden zijn in dit prachtige land. En ondertussen houden we de weerberichten nauwkeurig in de gaten omdat we héél graag de Tongariro willen beklimmen.

1. Janny Huijzers:
    23 februari 2019
    Beautiful we are learning to En joy more to come