Hastings & Napier

24 februari 2019 - Hastings, Nieuw-Zeeland

6F10C149-9EF5-4040-8787-58F74E113C75

Aangezien de weersvoorspellingen sterk wisselen, gaan Remy en ik richting Napier. Dit is wel weer een aantal uur rijden, maar met een lunch-stop onderweg is het goed te doen.

Er loopt vrijwel 1 snelweg door Nieuw Zeeland heen, welke na kilometers overgaat op een volgende. Wanneer je  verkeersborden ziet met een limiet van 50 km/p u. weet je dat je een dorp nadert. De dorpen en steden lijken decors van films, maar dan van circa 50 jaar geleden.

We vinden een camping in Hastings, een dorp naast Napier. Hastings zelf is rustig. Remy en ik zetten de tent op en wandelen daarna naar het stadscentrum. Terug op de camping is het een stuk minder rustig. Dit is een echte familiecamping waar mensen samen komen in het weekend. Er wordt dan ook tot diep in de nacht gefeest.

Na een korte nacht vertrekken we richting Napier. Deze stad is in 1931 compleet verwoest door een aardbeving. De stad is volledig opnieuw opgebouwd in art-deco architectuur. Het wordt buiten steeds warmer en zonniger. We bezoeken het national aquarium of New Zealand. We zien hier de mooiste vissen uit de omgeving, pinguins welke zijn gered van het Southern Island, maar wat ik zelf heel bijzonder vind; kiwi! Er verblijven hier 2 kiwi waarvan er gehoopt wordt dat zij zich voortplanten. En vervolgens worden zij uitgezet naar de Coromandel, om zo uitsterving van de kiwi hopelijk tegen te gaan. Wat een mooi dier.

We lunchen met een toastie langs het water in het gras. Inmiddels is het weer circa 25 graden geworden. We rijden terug naar Ohakune om daar te overnachten. De weg ernaar toe is prachtig. Het voelt alsof we de enigen zijn op de wereld met enkel bergen en bossen. Af en toe worden we verrast met een “isolated shower”, zeer plaatselijke buien.

1. Inge Snel:
    24 februari 2019
    Geweldig weer.
    Ongelooflijk is het dat de dorpen en steden er zo uit zien.
    Wel leuk.
    Het gaat zo snel alweer de laatste week voor jullie.
    Geniet er nog van.
    Dikke kus 💋💋