Whakapapa Road

20 februari 2019 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

Waiotapu Kerosene Creek

Vandaag ontbijten Remy en ik in het Kuirau Park in Rotorua. Dit is een prachtig groen park, met overal thermische bronnen waar publiek vrij is om in te (pootje) baden. Met een bak fruit op schoot, voeten in een thermische bron, zitten we een onbekende tijd in de zon. Er zijn modderbaden, maar ook prachtige bloemen. Onvoorstelbaar dat er zoveel kan groeien in deze grond welke op sommige plekken te heet is om op blote voeten te lopen.

We rijden vanuit Rotorua richting Tongariro. Dit is een flink stuk rijden, Remy zoekt onderweg naar bijzondere plekken om te stoppen. De 1ste stop wordt Waiotapu, bij Kerosene Creek. De weg ernaar toe is behoorlijk off Road, maar we worden beloond als we het plekje hebben gevonden! Ik verbaas mij over de thermische bronnen en watervalletjes, welke in de natuur omringd door bos te vinden zijn. Hier zou ik wel een hele dag kunnen vertoeven. Zwembroek aan en het warme (bijna hete) water in.

We rijden verder en komen onderweg “Craters of the Moon - Geothermal Walk” tegen. Dit klinkt té bijzonder om zomaar voorbij te rijden. Het is een wandeling van 1,5 uur, langs kraters en geisers. Wanneer we tot bovenaan de berg voor een mooi uitkijkpunt zijn geklommen, zien we in de verte onze volgende bestemming al. Tongariro.

Nog 1 tussenstop. Na een stukje lopen horen we het water krachtig door het bos stromen. Af en toe zie ik tussen de bomen door prachtig helderblauw water. Nog verder klimmen en dan zien we de Huka Falls. Een grote, krachtige waterval.

Nu het laatste stuk rinchting Tongariro. Ik vind het spannend wanneer het stadje dichterbij komt. Vooral vanwege het idee dat we daar dé hike gaan doen, die enorme berg beklimmen. Vanuit de auto is het al te zien. Een reusachtige berg met besneeuwde toppen. Terwijl het “beneden” bijna 30 graden is.

We komen aan bij de camping waar we morgenochtend worden opgehaald door een shuttle bus. En dan krijgen we te horen... dat de hike morgen niet door gaat vanwege weersomstandigheden. Even omschakelen. We maken een Plan B en zetten alsnog de tent op, waarna we het kleine stille stadje ingaan voor een lekkere maaltijd.